суботу, 2 квітня 2016 р.

Леся Українка. «Давня казка». Роль поета в житті суспільства. Проблема служіння музі та народові. Суть людського щастя.




 Мета уроку: з’ясувати основні мотиви, що звучать у творі;
показати учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в суспільстві, служіння музі й народові;
розкрити високі моральні риси народного співця;
розвивати асоціативне мислення, вміння висловлювати свою думку;
розвивати навички роботи із літературним матеріалом;
виховувати чесність, незламність;
сприяти формуванню ідеалів справедливості.
Тип уроку: комбінований.
Форми та методи проведення уроку: розповідь вчителя, повідомлення учнів, бесіда, робота у парах, картки, метод «Мозковий штурм», «Гронування», «Асоціативний кущ».
Обладнання: портрет Лесі Українки, мультимедійна презентація.

Прославимо поетів, у яких один бог —
красиво сказане, безстрашне слово правди.
Максим Горький


Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя.
Історія написання твору.
«Давню казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Своє місце як митець письменниця бачила лише серед найпередовіших, революційних представників суспільства — серед робітників. У творі йдеться  про роль поета і його творів у суспільному житті. Тому головний герой цієї поеми — поет.
Твір «Давня казка» вперше був опублікований у львівському журналі «Життє і слово» за 1896 рік, а пізніше — в другій збірці віршів Лесі Українки «Думи і мрії». У час творення цієї поеми одні письменники реакційного напряму заявляли, що мистецтво потрібно лише для розваги, інші — що історію вершать царі, королі, володарі трудящих, що гнобительський лад — непорушний, вічний. Поемою «Давня казка» Леся Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.

Бесіда

-      -    Із яким твором ми ознайомилися на попередньому уроці?
-      -    Який твір називаємо ліро-епічним?
-       -   Чи можна «Давню казку» Лесі Українки назвати ліро-епічною поемою? Обгрунтуйте свою відповідь.
-       -   Про що цей твір? Визначте тему та головну думку поеми.



 Тема: Зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів та ролі і місця поета у визволенні народу від гніту.
Ідея: Уславлення мужності, цілеспрямованості, віри у щасливе життя (поет); засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолити народ (Бертольдо).
 Основна думка: У пошані народній завжди залишаються ті, хто захищав, відстоював інтереси простого люду, жертвуючи своїм життям.
Жанр: Ліро-епічна соціальна поема-казка. (Від казки — зачин, події відбуваються в давноминулі часи, в якійсь невідомій країні, головні персонажі — поет і Бертольдо — зустрічаються тричі, як і в казках.)

 ІІ. Фаза побудови знань

Очікування.    Леся Українка чекала на весну і сподівалася, що в неї все буде гаразд, тому  квіти  для поетеси  є символом  віри в життя. У вас на партах також є квіточки.  Напишіть на них, будь ласка, чого ви очікуєте від цього уроку.
Учитель:
Сьогодні на уроці ми будемо з’ясовувати основні мотиви, що звучать у творі.
Для того, аби легше було їх визначити, пропоную
«Метод припущення на основі запропонованих слів»,
де за поданими ключовими словами - митець, суспільство, служіння,  муза, народ - ви повинні с формулювати головні мотиви, що звучать в поемі, а потім спів ставити власні судження  із думкою літературних критиків
(роль митця в суспільстві  та суть людського щастя,
 служіння музі й народові
 високі моральні якості і стоїцизм народних обранців тощо).

Учитель. «Давня казка» — твір про силу поетичного слова, зокрема про надихаючу й мобілізуючу роль його у визвольній боротьбі, про єдність поета з народом.
І. Франко назвав «Давню казку» Лесі Українки однією «з найкращих і найхарактерніших окрас нашої нової літератури».

Історичний коментар. У далекому минулому грецький мудрець – філософ Зенон проводив свої заняття біля портика Стоя в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям – стоїцизм, а його прибічників стали називати стоїками. Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.


Проблемні питання.
 -Чи можна стверджувати,  що саме таким стоїчним характером володіла видатна українська поетеса Леся Українка? А її герой – безіменний поет?
«Десь, колись, в якiйсь країнi
Проживав поет нещасний…» 
- Чи погоджуєтесь ви з тим, що поет був нещасним?

Учитель. Пісні поета завжди відбивали думки і почуття людей, широко розносилися світом. Надихаючи народ, вони стають великою силою. Тремтить граф Бертольдо, почувши з уст народних співців складену поетом сатиричну пісню. Чому?
(Пісня висміює панські вигадки про «вищість породи», «блакитну кров», «білу кість дворянства»).

«Сам собі детектив»
- Знайдіть у тексті і зачитайте відповідь поета на запрошення Бертольдо стати «придворним співцем» та прокоментуйте її.
- Знайдіть в тексті і зачитайте рядки, в яких говориться про реакцію Бертольдо на відмову поета;
-  Знайдіть і прочитайте в тексті рядки, в яких описується перший візит -прохання  Бертольдо до поета;
- Знайдіть в тексті і прочитайте виразно рядки, які характеризують  «одважного лицаря».
  
 Заповнення порівняльної таблиці «Життєві цінності поета та Бертольда»
(Таблицю спроектовано на інтерактивну дошку. Учні повинні заповнити її. Після закінчення роботи перегорнути слайд, де  таку таблицю заповнено. Учні матимуть змогу перевірити правильність виконання завдання).


План
Поет
Бертольдо

1. Життєві цінності

Живе духовним життям

Цінує все матеріальне













 У волі і творчості

«Бачиш ти - оця дiброва,
Поле, небо,синє море -
То моє багатство-панство
I розкiшне, i просторе».






 У багатстві і коханні

«Я б вiддав отой химерний
Твiй таємний свiт надхмарний
За наземне справжнє графство,
За пiдхмарний замок гарний.


2. У чому бачить своє щастя? 
«Так, я вiльний, маю бистрi
Вiльнi думи-чарiвницi».

Я б вiддав твоє багатство
I непевнiї країни
За єдиний поцiлунок
Вiд коханої дiвчини..."




























«Асоціативне гронування»
Скласти асоціативне гроно щодо рис вдачі поета і графа.
Поет (вірний народу, вільний, стриманий, готовий допомогти…)
Граф (корисливий, любить розкіш, використовує працю інших, невдячний…)

ІV. Узагальнення та повторення

-        Чим повчальна «Давня казка» для поетів усіх епох?

 Епіграфом до нашого уроку я обрала слова Максима Горького.
-  Що ви можете сказати про цей епіграф?  Чи варто прославляти поетів, у яких правдиве слово вартісніше будь-якої зброї?
- Чому так важливо відстоювати правду? (А що каже народна творчість про брехню?)
- Діти, на початку уроку ви написали на квітах те, чого ви чекали від цього уроку. Скажіть, чи справдилися ваші  сподівання?
Діти коментують свої очікування.

Закріплення вивченого матеріалу
Робота з картками
Картка № 1
1. Як ви вважаєте, на що був багатий поет? Свої міркування вмотивуйте, посилаючись на зміст твору.
2. Дослідіть, чим пояснити поважне ставлення молоді до поета? Чи є воно щирим? Відповідь аргументуйте.
3. Перебуваючи на самоті, поет:
А) складав музику; б) аналізував події своєї зустрічі з лицарем;
В) тихенько наспівував; г) Мав думку таємну.

Картка № 2
1. Порівняйте, в чому полягає розуміння щастя поетом і Бертольдо. Про що це свідчить?
2. Обґрунтуйте, через що поет відмовився від будь-якої винагороди за послугу лицарю? Як це його характеризує?
3. За що вибачався поет перед Бертольдо, коли пан завітав до хатини митця?
А) Не мав чим пригостити його',
Б) не запропонував йому присісти;
В) у приміщенні було трохи темнувато; г) у кімнаті тривалий час
не прибиралося.
Картка № З
1. Як на ваш погляд, про що міг думати поет, перебуваючи у своїй хатині на самоті? Наведіть переконливі обґрунтування.
2. Поміркуйте, через що поет вважав себе щасливим? Чи насправді це було так? Відповідь вмотивуйте.
3. Лицар завітав до хати поета, щоб
А) розповісти про невдале полювання;
Б) оголосити своє рішення про надання простому люду волі;
В) вибачитися за непорозуміння, яке сталося з ними під час першої зустрічі;
Г) Поділитися радістю через свою закоханість.

«Мікрофон». Продовжіть речення:
 «Твір Лесі Українки «Давня казка» актуальний , тому що…»

V. Оцінювання.

VI.Домашнє завдання. Створити «мовну скарбничку» з художніх засобів, вжитих поетесою у творі; (на вищий рівень - невеликий твір – асоціація за цитатою  «Не поет, хто забуває про страшні народні рани...»).










Картка № 1
1. Як ви вважаєте, на що був багатий поет? Свої міркування вмотивуйте, посилаючись на зміст твору.
2. Дослідіть, чим пояснити поважне ставлення молоді до поета? Чи є воно щирим? Відповідь аргументуйте.
3. Перебуваючи на самоті, поет:
А) складав музику; б) аналізував події своєї зустрічі з лицарем;
В) тихенько наспівував; г) Мав думку таємну.





Картка № 2
1. Порівняйте, в чому полягає розуміння щастя поетом і Бертольдо. Про що це свідчить?
2. Обґрунтуйте, через що поет відмовився від будь-якої винагороди за послугу лицарю? Як це його характеризує?

3. За що вибачався поет перед Бертольдо, коли пан завітав до хатини митця?
А) Не мав чим пригостити його,
Б) не запропонував йому присісти;
В) у приміщенні було трохи темнувато;
г) у кімнаті тривалий час не прибиралося.






Картка № З
1. Як на ваш погляд, про що міг думати поет, перебуваючи у своїй хатині на самоті? Наведіть переконливі обґрунтування.
2. Поміркуйте, через що поет вважав себе щасливим? Чи насправді це було так? Відповідь вмотивуйте.
3. Лицар завітав до хати поета, щоб
А) розповісти про невдале полювання;
Б) оголосити своє рішення про надання простому люду волі;
В) вибачитися за непорозуміння, яке сталося з ними під час першої зустрічі;

Г) Поділитися радістю через свою закоханість.

Немає коментарів:

Дописати коментар