четвер, 19 жовтня 2017 р.

Завдання для підготовки до Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

Завдання для проведення І етапу
XVIIІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
3 – 4, 5 – 11 класи
2017 - 2018 навчальний рік

3 клас
1.Запишіть речення в такій послідовності, щоб утворився текст. Доберіть заголовок і запишіть перед текстом. Допишіть ще 2-3 речення.
        Дзвінко співають птахи, дзюркочуть попід деревами струмочки. Радісна, гомінка і пахуча весна. Теплий вітер пробігає у верховітті. …
                                                                                               (10 балів)
2.Запишіть слова за алфавітом, поставте наголос.
 Зошит, ознака, виразно, запитання, новий, високо, одинадцять.                           
                                                                                                (5 балів )
 3.Поділіть слова для переносу.
   Підйом, ходжу, олівець, близький, кільце.
                                                                                                (5 балів )
4.З поданих слів складіть речення, підкресліть головні члени.
    Пташки, наповнить, гаї, незабаром, і, спів, сади.
                                                                                                (5 балів )
5.До поданих слів доберіть слова, близькі за значенням.
      Лагідний –
      Говорити –
      Шлях –
      Хата –
                                                                 (5 б.)   Максимальна кількість балів  30.
4 клас
1.Перепишіть, вставляючи пропущені літери, Допишіть 3-4 речення, щоб утворився текст. Доберіть заголовок і запишіть його перед текстом.
              Одного погожого зимового ранку Оленка з Катрусею вируш…ли на прогулянку до лісу. Дівчатка вирішили  пер..вірити,  чи вистачає корму в годівничках, які вони разом з однокласниками  ровісили м…нулого тижня. …
                                                                                                     ( 10 балів)
  2.Запишіть слова в алфавітному порядку, поставте наголос.
             Документ, колесо, чарівний, шофер, випадок, кропива, фартух, чотирнадцять, черговий.
                                                                                                       ( 5 балів)
3.Розберіть слова за будовою, запишіть до них споріднені.
             Річечка -         , батьки -      .                                                 (5 балів )            
4.За допомогою префіксів і суфіксів утворіть нові слова від поданих.         Берег, колосся, віра, рік, ліс. 
                                                                                                       (5 балів)
5.До кожного з поданих слів доберіть спільнокореневий іменник, прикметник, і дієслово. Запиши їх.
        Зима -            . Дружба -          . Мороз -                  .
                                                                                                          ( 5 балів )                                       Максимальна кількість балів  –  30.
5 клас

1. Напишіть твір за поданим початком. Доберіть до нього заголовок.
Немає нічого милішого за рідну землю. Калина стоїть у лузі, тополя на околиці, лелече гніздо, криничка на перехресті доріг, теплий запах лісових квітів – усе це рідна земля, все це моя Батьківщина.
12 балів

2. Поставте подані слова в такій формі, щоб із них можна було скласти речення. Утворене речення запишіть. Підкресліть головні й другорядні  члени речення. Запишіть назви частин мови, до яких належать слова в наведеному реченні.
Вишивати, по, канва, осінь, зелений, золотий,  квітки.
 6 балів

3. Спишіть дієслова, уставляючи пропущені букви.
Стан..ш, люб..те, скаж..ш, куп..те, сі..мо, вирост..ш, перемож..мо, крут..те, говор..мо, пиш..ш, переход..ш, вивч..мо.


6 балів 

4. Відредагуйте подані словосполучення.
Відношення до людей
хворий ангіною –
сподіватися кращого –
опановувати знаннями –
 сталося по неуважності 
мені повезло                                                                                       6 балів
Усього – 30 балів
6 клас

1. Напишіть твір-опис «Букет осінніх квітів», використавши епітети і порівняння.
12 балів
2. У запропонованих реченнях виділені слова замініть доречними за змістом фразеологізмами. Утворені речення запишіть. Підкресліть головні й другорядні  члени речення.
Ця подія відбулася дуже давно. На канікулах Оленка ледарювала. Жінка насторожилась і замовкла.                                                                                                                      6 балів
3. Запишіть подані слова у фонетичній транскрипції. Визначте кількість букв і звуків у кожному слові.
Хочеться,  книжці, дощі, пісня, Вітчизна, мільярд.
6 балів
4. Згрупуйте подані слова, записавши їх у три колонки: архаїзми, історизми, неологізми.
Рало, кріпак, факс, намітка, волость, телетайп, мушкет, каганець, перст, імідж, грант, довбня.
6 балів

Усього -  30 балів



7 клас
1. Напишіть твір за поданим початком. Доберіть до нього заголовок.
Україна – рідний край, моя Батьківщина. Тут живу я і мої батьки. І тут живе талановитий, працьовитий, співучий народ – українці.                                                                        12 балів
2. Відредагуйте запропоноване речення. Запишіть його. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова). 
Ми з Сергієм завжди приймаємо активну участь у позакласних заходах.
6 балів
3. Утворіть форму кличного відмінка наведених іменників.
Олексій Михайлович, Максим Данилович, Ігор Олександрович, Володимир Леонідович, Олег Григорович, Юрій Іванович, Геннадій Васильович, Стефанія Володимирівна, Олександра Павлівна, Надія Миколаївна, Ольга Олексіївна, Остап Романович.
6 балів
4. Поєднайте фразеологізми обох груп у синонімічні пари й запишіть.
Група 1. П’яте колесо до воза; бісики пускати; записати на свій рахунок; заливати за шкуру сала; два чоботи пара; теревені правити.
Група 2. Очима грати; одним ликом шиті; записати собі на лобі; точити ляси;  приший кобилі хвіст; допікати до живого.                                                                                         6 балів
Усього – 30 балів  



8 клас
1. Напишіть твір-роздум на тему «Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми її плекатимемо» (О. Гончар).                                                       12 балів
2. Запишіть речення, утворивши від дієслів, що в дужках, дієприслівники. Розставте розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова). 
Степ (струсити) з себе росу та (зігнати) непримітні тіні горить рівним жовто-зеленим вогнем.
 8 балів
3. Словосполучення замініть прислівником, який пишеться через дефіс.
У всякий час, хоч коли. У якомусь місці, десь. В окремих місцях, рідко, мало де. Дуже давно. Невідомо куди.
5 балів
4. Відредагуйте речення.
1. Ця квітка в букеті сама найкраща. 2. Моя подружка розв’яже любу задачу. 3. Книжний шкаф ми поклали зліва. 4. Треба закрити форточку. 5. Ми вчора не успіли підписати на слідуючий рік газети.
5 балів
Усього – 30 балів





9 клас
1. Напишіть твір-роздум на тему «Почуття вдячності людям – ознака твоєї гідності».
12 балів
2.  Запишіть речення, утворивши від дієслів, що в дужках, дієприкметники. Розставте розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова). 
(Пошарпати) грозами (подзьобати) осколками снарядів думають свою безкінечну думу (почорніти) цегляні стіни і лупиться під (палати) сонцем старенький (вимити) дощами дах.                 8 балів
3. Перепишіть текст. Числа й скорочення запишіть повними словами, поставивши числівники в потрібному відмінку.
Земля разом з 8 іншими планетами рухається навколо Сонця. Довжина земного екватора вимірюється 40 075 704 метрами. Уся поверхня Землі становить близько 510 млн. квадратних метрів, причому на 361,1 млн. квадратних кілометрів її, тобто на 71 відсотку, розіллявся Світовий океан.
5 балів
4. Доберіть антоніми до поданих слів.
Мить, егоїст, фініш, присмерк, динамічний, безмежний, гармонія, задоволений, індивідуальний, людяність.
5 балів
Усього – 30 балів
10 клас
1. Напишіть твір-роздум на тему «Тісний став світ для тиші і добра» (Т. Севернюк), використавши складносурядні, складнопідрядні та безсполучникові складні речення. Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі докази, які найкраще аргументуватимуть ваші міркування.                                                                                                                   12 балів
2. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкреслених слів).
Я з тих країв де над Дніпром цвітуть шумлять гаї де з дня народження мені співали солов’ї.
10 балів

3. Від поданих слів утворіть прикметники із суфіксом -ськ-, запишіть їх.
Норвегія, Овруч, Буг, Мекка, Прага, Кембридж.
3 бали
4. Відновіть первісну форму, виправивши допущені помилки. Поясніть  значення поданих фразеологізмів.
Прокрустова перемога, Сізіфів кінь, Авгієва арфа, Піррів страх, троянський бик.
5 балів
Усього – 30 балів 








11 клас
1. Напишіть твір-роздум на тему «Сумління людське, виявляється, схоже на вулик, його теж можна розтривожити», ілюструючи аргументи:
а) прикладами із художньої літератури;
б) історичними фактами або прикладом із власного життя.
12 балів
2. Визначте тип мовлення  і стиль  мови поданого тексту, дайте заголовок. Запишіть виділене речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова). 
Раніше почало вставати сонце, щиріше доглядати землю. Поринули весняні води, задзюрчали струмочки, заклекотали в арках, розіллялись широкою повіддю. З-під снігу зазеленіла травиця й звеселила жайворонка. Звився жайворонок високо під чисте небо і заспівав про те, що мертва земля ожила знов, що сонце, зрадівши щастю землі, стало ласкавим, теплим, ясним; і що повіяли вітри і принесли на своїх крилах невідомі досі пахощі; що забриніли в веснянім повітрі мухи та набубнявіли на деревах бруньки, готуючись зеленим листом замаяти гаї та діброви…Жайворонок співав аж луна йшла під блакитне небо а в лісі слухав того співу первоцвіт і здійнявши догори два зелені листочки та схиливши білу головку дякував золотому сонечку через те що воно йому дало спроможність побачити веселе свято весни.
10 балів

3. Відшукайте стійкі лексичні сполучення слів, у яких стираються ознаки якісних, відносних чи присвійних прикметників.
Біла хустина, залізні нерви, залізні дроти, вовча натура, Франкові твори, вовчий апетит, лисяча хитрість, собачий холод, собача будка, лебедина пісня.
3 бали
4. Перепишіть, виправляючи помилки в оформленні цитат.
 Царизм Шевченко затаврував в образі орла, який «споконвіку Прометея там орел карає, що день божий довбе ребра й серце розбиває» народові. Але царизм «не вип’є живущої крові», бо серце народу-Прометея «воно знову оживає і сміється знову». Поет, звертаючись до панів-лібералів, з обуренням говорить, що «ви любите на братові шкуру, а не душу!» Коли інститутка кинулася бити Устину, Прокіп схопив її за обидві руки й застеріг, що «годі, пані, годі… Цього вже не буде!» Вступ до поеми «Мойсей» Франко закінчує пророчими словами про те, що, народе український, «прийде час, і ти огнистим видом засяєш у народів вольних колі».

5 балів
Усього – 30 балів


                                                                                                         

Немає коментарів:

Дописати коментар