Тема уроку: Г.Сковорода. Життя і творчість.
Підсумковий урок.
Мета
уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів про
життя і творчість Г.Сковороди, сприяти самостійному читанню позапрограмових
творів письменника; розвивати логічне мислення; на прикладах творів письменника
виховувати у дев’ятикласників прагнення жити за законами християнської моралі.
Тип
уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
Обладнання:
виставка творів Г.Сковороди.
Хід
уроку
І.
Повідомлення теми та мети уроку.
Вступне
слово вчителя.
На попередніх уроках ми ознайомились із
незвичайним життєвим шляхом українського філософа, педагога і письменника Г.Сковороди, а також із його творами.
На сьогоднішньому уроці спробуємо
узагальнити і систематизувати вивчене, а також визначимо, для чого ми вивчали
твори Г.Сковороди і яке значення мають вони для кожного з нас.
Саме тому своєрідним девізом цього
уроку ми взяли слова письменника: «Більше
думай, а тоді вирішуй» .
Отже, починаємо нашу мандрівку шляхом
життя і творчості Людини з великої літери – видатного філософа-просвітителя,
письменника і педагога Г.С.Сковороди.
ІІ. Узагальнення і
систематизація вивченого.
1. Конкурс-змагання
між командами «Ерудит» і «Всезнайко» (робота у групах).
Учні обох команд,
отримавши завдання-запитання про життя і творчість Г.Сковороди, дають відповіді
словами «так» або «ні». Виграє команда, в якої більше правильних відповідей.
Завдання
для обох команд.
1. Г.Сковорода
народився на Черкащині. (Ні)
2. Соціальний
стан поета – син коваля. (Ні)
3. М.Ковалинський
для Г.Сковороди – улюблений учень і найперший друг. (Так)
4. Після
здобуття початкової освіти майбутній філософ багато подорожує. (Ні)
5. Поет
і водночас музикант Г.Сковорода близько трьох років був співаком у придворній
хоровій капелі цариці Єлизавети. (Так)
6. Митець був звільнений з посади викладача
Переяславської колегії за новаторство у педагогічній діяльності. (Так)
7. У
своїх байках письменник продовжив традиції Л.Глібова. (Ні)
8. Шершень
у творі «Бджола та Шершень» - уособлення зрадництва. (Ні)
9. Вовк
став набиватися до собак у друзі – ця подія становить зав’язку байки «Собака і
Вовк». (Так)
10.
Суть філософії «спорідненої праці»
полягала в тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків. (Ні)
11.
«Подяка блаженній натурі за те, що
потрібне зробила неважким, а важке непотрібним», - так висловилася героїня
твору «Бджола та Шершень». (Ні)
12.
Згідно із власним заповітом видатного
митця на його надмогильному камені висічено: «Світ ловив мене, та не спіймав».
(Так)
2.
Учитель: можливо, хтось із вас, учні,
знайшов цікаві факти про життя Г.Сковороди (учні роблять невеликі повідомлення,
учитель оцінює їх).
3.
Учитель: а зараз ми проведемо вікторину «Чи знаєш ти твори
Г.Сковороди?»
Я читатиму цитати, а ви
будете називати твори, з яких вони взяті. За правильну відповідь учень отримує
«плюс». Тому, хто набере більше «плюсів», буде виставлена оцінка.
а) «Той безперервно стягає поля,
Сей іноземних заводить телят…»
(«Всякому місту - звичай і права»).
б) «Веселість серця – життя людини».
(«Бджола і
Шершень»).
в) «О, якби в дурні мені не пошитись…»
(«De
libertate»).
г)
«Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке
непотрібним».
(« Бджола
і Шершень»).
Ґ) «У рід, і
багатство, і чин, і споріднення, і тілесні принади, й науки не спроможні утвердити дружбу».
(«Собака і
Вовк»).
д) «Ні ж бо, не злотне: зрівняти все
злото,
проти свободи воно лиш
болото».
(«De
libertate»).
е) «Я ж у полоні нав’язливих дум,
лише одне непокоїть мій ум».
(«Всякому
місту - звичай і права»).
є) «Найбільше ж
не подобається нам дзеркало душі твоєї – хитрий погляд твій…»
(«Собака і Вовк»).
ж) «Ми прості,
судимо не по одягу та словах, а по справах»
(«Олениця та
Кабан»).
з) «Високі
посади… безсилі потішити дух».
(«Розмова п’яти подорожніх»).
4.
Учитель:
хто самостійно прочитав твори Г.Сковороди, які ми не вивчали на уроках? Чим
вони вас зацікавили? (Учні роблять повідомлення, учитель виставляє оцінки,
коментуючи їх).
5.
Учитель:
а зараз ми виконаємо завдання-рефлексію. На дошці записано закодоване у цифрах
слово. Кожна цифра відповідає букві, яка знаходиться під цим номером в
алфавіті.
Хто швидше розкодує це слово?
20
|
21
|
1
|
27
|
33
|
Ключ:
праця
Учитель: що про працю говорив у
своїх творах Г.Сковорода? (Учні дають відповідь, наводячи цитати з творів
Г.Сковороди «Бджола і Шершенгь», «Розмова, звана алфавіт…» та ін.).
6.
Учитель:
у центрі творів Г.Сковороди стоїть людина. Якою, на думку письменника, повинна
бути вона? Що потрібне людині в житті?
Складемо
асоціативний портрет людини за
творами Г.Сковороди.
(Для
допомоги учням на дошці попередньо записуються такі висловлювання письменника):
1.
«Ми
народилися для справжнього щастя і мандруємо до нього».
2.
«Не
будь нахабою і вискочнем».
3.
«Привчай
себе задовольнятися малим».
4.
«Пізнавши
себе, пізнаєш себе».
5.
«Будь
добрий до всіх. Не ображай і ворога свого».
6.
«Дивись
на те, що з тобою споріднене».
(Учні складають
асоціативний портрет людини, зачитують і аналізують записане, приходячи до
висновку, що автор мріяв побачити і виховував людину, яка жила б за законами
християнської моралі).
любов до
ближнього щастя доброта
вихованість ЛЮДИНА простота
скромність допитливість наполегливість
7.
Учитель:
у творах Г.Сковороди дуже багато афоризмів – висловів, що містять глибоку
думку. Які з них вам найбільше імпонують? Чому саме?
«Мікрофон»: учні зачитують
афоризми, які їм найбільше сподобались, і пояснюють їх значення на прикладах із
життя.
ІІІ. Підсумок уроку:
а) виставлення оцінок, коментування їх;
б) учитель: більше двох століть відділяє
нас від часу, коли жив, ходив по нашій землі, писав свої твори і навчав
українців Г.Сковорода. Він залишив нам невелику, але дуже цінну спадщину – свої
мудрі й цікаві думки, свої книги.
Подумайте
і скажіть, чи сьогодні є актуальними твори Г.Сковороди? У чому їх актуальність?
Для чого ми вивчали ці твори і що з них узяв для себе кожен з вас?
Домашнє
завдання:
повторити давню українську літературу – поезію, драматургію, творчість
Г.Сковороди; підготуватися до контрольної роботи.
І. «ЕРУДИТ»
1. Г.Сковорода
народився на Черкащині.
2. Соціальний
стан поета – син коваля.
3. М.Ковалинський
для Г.Сковороди – улюблений учень і найперший друг.
4. Після
здобуття початкової освіти майбутній філософ багато подорожує.
5. Поет
і водночас музикант Г.Сковорода близько трьох років був співаком у придворній
хоровій капелі цариці Єлизавети.
6. Митець був звільнений з посади викладача
Переяславської колегії за новаторство у педагогічній діяльності.
7. У
своїх байках письменник продовжив традиції Л.Глібова.
8. Шершень
у творі «Бджола та Шершень» - уособлення зрадництва.
9. Вовк
став набиватися до собак у друзі – ця подія становить зав’язку байки «Собака і
Вовк».
10.
Суть філософії «спорідненої праці»
полягала в тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків.
11.
«Подяка блаженній натурі за те, що
потрібне зробила неважким, а важке непотрібним», - так висловилася героїня
твору «Бджола та Шершень».
12.
Згідно із власним заповітом видатного
митця на його надмогильному камені висічено: «Світ ловив мене, та не спіймав».
ІІ.
«ВСЕЗНАЙКО»
1. Г.Сковорода
народився на Черкащині.
2. Соціальний
стан поета – син коваля.
3. М.Ковалинський
для Г.Сковороди – улюблений учень і найперший друг.
4. Після
здобуття початкової освіти майбутній філософ багато подорожує.
5. Поет
і водночас музикант Г.Сковорода близько трьох років був співаком у придворній
хоровій капелі цариці Єлизавети.
6. Митець був звільнений з посади викладача
Переяславської колегії за новаторство у педагогічній діяльності.
7. У
своїх байках письменник продовжив традиції Л.Глібова.
8. Шершень
у творі «Бджола та Шершень» - уособлення зрадництва.
9. Вовк
став набиватися до собак у друзі – ця подія становить зав’язку байки «Собака і
Вовк».
10.
Суть філософії «спорідненої праці»
полягала в тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків.
11.
«Подяка блаженній натурі за те, що
потрібне зробила неважким, а важке непотрібним», - так висловилася героїня
твору «Бджола та Шершень».
12.
Згідно із власним заповітом видатного
митця на його надмогильному камені висічено: «Світ ловив мене, та не спіймав».
Немає коментарів:
Дописати коментар