середа, 2 вересня 2015 р.

Г.Сковорода. Життя і творчість. Підсумковий урок.



Тема уроку: Г.Сковорода. Життя і творчість. Підсумковий урок.
Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів про життя і творчість Г.Сковороди, сприяти самостійному читанню позапрограмових творів письменника; розвивати логічне мислення; на прикладах творів письменника виховувати у дев’ятикласників прагнення жити за законами християнської моралі.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
Обладнання: виставка творів Г.Сковороди.

Хід уроку
І. Повідомлення теми та мети уроку.
Вступне слово вчителя.
         На попередніх уроках ми ознайомились із незвичайним життєвим шляхом українського філософа, педагога і письменника Г.Сковороди, а також із його творами.
         На сьогоднішньому уроці спробуємо узагальнити і систематизувати вивчене, а також визначимо, для чого ми вивчали твори Г.Сковороди і яке значення мають вони для кожного з нас.
         Саме тому своєрідним девізом цього уроку ми взяли слова письменника: «Більше думай, а тоді вирішуй» .
         Отже, починаємо нашу мандрівку шляхом життя і творчості Людини з великої літери – видатного філософа-просвітителя, письменника і педагога Г.С.Сковороди.

ІІ. Узагальнення і систематизація вивченого.
1.     Конкурс-змагання між командами «Ерудит» і «Всезнайко» (робота у групах).
Учні обох команд, отримавши завдання-запитання про життя і творчість Г.Сковороди, дають відповіді словами «так» або «ні». Виграє команда, в якої більше правильних відповідей.

Завдання для обох команд.
1.     Г.Сковорода народився на Черкащині. (Ні)
2.     Соціальний стан поета – син коваля. (Ні)
3.     М.Ковалинський для Г.Сковороди – улюблений учень і найперший друг. (Так)
4.     Після здобуття початкової освіти майбутній філософ багато подорожує.   (Ні)
5.     Поет і водночас музикант Г.Сковорода близько трьох років був співаком у придворній хоровій капелі цариці Єлизавети. (Так)
6.      Митець був звільнений з посади викладача Переяславської колегії за новаторство у педагогічній діяльності. (Так)
7.     У своїх байках письменник продовжив традиції Л.Глібова. (Ні)
8.     Шершень у творі «Бджола та Шершень» - уособлення зрадництва. (Ні)  
9.     Вовк став набиватися до собак у друзі – ця подія становить зав’язку байки «Собака і Вовк». (Так)
10.           Суть філософії «спорідненої праці» полягала в тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків. (Ні)
11.           «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним», - так висловилася героїня твору «Бджола та Шершень». (Ні)
12.           Згідно із власним заповітом видатного митця на його надмогильному камені висічено: «Світ ловив мене, та не спіймав». (Так)
2.     Учитель: можливо, хтось із вас, учні, знайшов цікаві факти про життя Г.Сковороди (учні роблять невеликі повідомлення, учитель оцінює їх).
3.     Учитель: а зараз ми проведемо вікторину «Чи знаєш ти твори Г.Сковороди?»
Я читатиму цитати, а ви будете називати твори, з яких вони взяті. За правильну відповідь учень отримує «плюс». Тому, хто набере більше «плюсів», буде виставлена оцінка.
а) «Той безперервно стягає поля, 
Сей іноземних заводить телят…»
                   («Всякому місту -  звичай і права»).
         б) «Веселість серця – життя людини».
                                      («Бджола і Шершень»).
         в) «О, якби в дурні мені не пошитись…»
                                      («De libertate»).
г) «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним».
                                      (« Бджола і Шершень»).
Ґ) «У рід, і багатство, і чин, і споріднення, і тілесні принади, й науки не спроможні утвердити дружбу».
                                      («Собака і Вовк»).
         д) «Ні ж бо, не злотне: зрівняти все злото,
                   проти свободи воно лиш болото».
                                      («De libertate»).

         е) «Я ж у полоні нав’язливих дум,
                   лише одне непокоїть мій ум».
                                      («Всякому місту -  звичай і права»).
є) «Найбільше ж не подобається нам дзеркало душі твоєї – хитрий погляд   твій…»
                            («Собака і Вовк»).
ж) «Ми прості, судимо не по одягу та словах, а по справах»
                            («Олениця та Кабан»).
з) «Високі посади… безсилі потішити дух».
                            («Розмова п’яти подорожніх»).

4.     Учитель: хто самостійно прочитав твори Г.Сковороди, які ми не вивчали на уроках? Чим вони вас зацікавили? (Учні роблять повідомлення, учитель виставляє оцінки, коментуючи їх).
5.     Учитель: а зараз ми виконаємо завдання-рефлексію. На дошці записано закодоване у цифрах слово. Кожна цифра відповідає букві, яка знаходиться під цим номером в алфавіті.
Хто швидше розкодує це слово?

        

20


21

1

27

33

Ключ: праця

Учитель: що про працю говорив у своїх творах Г.Сковорода? (Учні дають відповідь, наводячи цитати з творів Г.Сковороди «Бджола і Шершенгь», «Розмова, звана алфавіт…» та ін.).

6.     Учитель: у центрі творів Г.Сковороди стоїть людина. Якою, на думку письменника, повинна бути вона? Що потрібне людині в житті?
Складемо асоціативний портрет людини за творами Г.Сковороди.
(Для допомоги учням на дошці попередньо записуються такі висловлювання письменника):
1.     «Ми народилися для справжнього щастя і мандруємо до нього».
2.     «Не будь нахабою і вискочнем».
3.     «Привчай себе задовольнятися малим».
4.     «Пізнавши себе, пізнаєш себе».
5.     «Будь добрий до всіх. Не ображай і ворога свого».
6.     «Дивись на те, що з тобою споріднене».

(Учні складають асоціативний портрет людини, зачитують і аналізують записане, приходячи до висновку, що автор мріяв побачити і виховував людину, яка жила б за законами християнської моралі).


любов до ближнього                     щастя                              доброта
 




вихованість                              ЛЮДИНА                           простота
 






скромність                                               допитливість                     наполегливість

7.     Учитель: у творах Г.Сковороди дуже багато афоризмів – висловів, що містять глибоку думку. Які з них вам найбільше імпонують? Чому саме?
«Мікрофон»: учні зачитують афоризми, які їм найбільше сподобались, і пояснюють їх значення на прикладах із життя.

ІІІ. Підсумок уроку:
а) виставлення оцінок, коментування їх;
б) учитель: більше двох століть відділяє нас від часу, коли жив, ходив по нашій землі, писав свої твори і навчав українців Г.Сковорода. Він залишив нам невелику, але дуже цінну спадщину – свої мудрі й цікаві думки, свої книги.
    Подумайте і скажіть, чи сьогодні є актуальними твори Г.Сковороди? У чому їх актуальність? Для чого ми вивчали ці твори і що з них узяв для себе кожен з вас?

Домашнє завдання: повторити давню українську літературу – поезію, драматургію, творчість Г.Сковороди; підготуватися до контрольної роботи.


  
І. «ЕРУДИТ»


1.     Г.Сковорода народився на Черкащині.
2.     Соціальний стан поета – син коваля.
3.     М.Ковалинський для Г.Сковороди – улюблений учень і найперший друг.
4.     Після здобуття початкової освіти майбутній філософ багато подорожує.  
5.     Поет і водночас музикант Г.Сковорода близько трьох років був співаком у придворній хоровій капелі цариці Єлизавети.
6.      Митець був звільнений з посади викладача Переяславської колегії за новаторство у педагогічній діяльності.
7.     У своїх байках письменник продовжив традиції Л.Глібова.
8.     Шершень у творі «Бджола та Шершень» - уособлення зрадництва.
9.     Вовк став набиватися до собак у друзі – ця подія становить зав’язку байки «Собака і Вовк».
10.           Суть філософії «спорідненої праці» полягала в тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків.
11.           «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним», - так висловилася героїня твору «Бджола та Шершень».
12.           Згідно із власним заповітом видатного митця на його надмогильному камені висічено: «Світ ловив мене, та не спіймав».




ІІ. «ВСЕЗНАЙКО»



1.     Г.Сковорода народився на Черкащині.
2.     Соціальний стан поета – син коваля.
3.     М.Ковалинський для Г.Сковороди – улюблений учень і найперший друг.
4.     Після здобуття початкової освіти майбутній філософ багато подорожує.  
5.     Поет і водночас музикант Г.Сковорода близько трьох років був співаком у придворній хоровій капелі цариці Єлизавети.
6.      Митець був звільнений з посади викладача Переяславської колегії за новаторство у педагогічній діяльності.
7.     У своїх байках письменник продовжив традиції Л.Глібова.
8.     Шершень у творі «Бджола та Шершень» - уособлення зрадництва.
9.     Вовк став набиватися до собак у друзі – ця подія становить зав’язку байки «Собака і Вовк».
10.           Суть філософії «спорідненої праці» полягала в тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків.
11.           «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним», - так висловилася героїня твору «Бджола та Шершень».
12.           Згідно із власним заповітом видатного митця на його надмогильному камені висічено: «Світ ловив мене, та не спіймав».





Немає коментарів:

Дописати коментар