Конспект уроку української мови у 6 класі
Тема уроку: Морфологія. Загальна характеристика частин мови.
Мета уроку: дати загальну характеристику частин мови, формувати вміння розрізняти самостійні й службові частини мови, вирізняти різні частини мови у реченнях, визначати їх синтаксичну роль; розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення, культуру усного й писемного мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок поглиблення, систематизації та узагальнення вивченого.
Обладнання: таблиця частин мови.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Евристична бесіда:
- який розділ мовознавчої науки ми закінчили вивчати?
- що він вивчає?
- а які інші розділи ми вивчали у 5 класі?
- що вони вивчають?
ІІІ. Слово вчителя.
Сьогодні ми розпочинаємо вивчення великого розділу мовознавчої науки. Він називається «Морфологія». Цей розділ ми будемо вивчати у 6 і 7 класах. І вивчає він частини мови.
(Учні записують тему уроку).
ІV. Бесіда (актуалізація опорних знань учнів):
- чи знайомилися ви з частинами мови у початкових класах?
- які частини мови вам відомі?
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Учитель: український письменник Дмитро Білоус написав чудовий вірш про частини мови, про походження їх назв. Отож познайомимося з цим віршем. Будьте уважні. (Учитель читає вірш Д.Білоуса «Злитки золоті»).
ЗЛИТКИ ЗОЛОТI
Чи ти задумувавсь, вiдкiль отi
у нашiй мовi злитки золотi?
Як намистини, диво калинове -
частини мови!
Який спiвець, поет, який письменник
уперше слово вигадав - iменник?
Iменник! Вiн узяв собi на плечi
велике дiло - визначати речi, -
iм'я, найменування i наймення:
робота. Бiль. I радiсть. I натхнення.
Ну а вiзьмiмо назву - дiєслово,
само пiдказує, що дiє слово!
Ще й прикладу на нього не навiв,
а вже до пiвдесятка дiєслiв!
Прикметник дасть iменнику-предмету
якусь його ознаку чи прикмету.
Числiвник може визначить тобi
число речей, порядок при лiчбi.
А поспитай звичайного займенника,
за кого вiн у мовi? За iменника!
(Хоч може цей наш скромний посередник
замiнювать числiвник i прикметник.)
Прислiвник звик, незмiнюваний в мовi,
ознаки рiзнi виражать при словi.
Сполучник каже: скромну роль я маю,
але слова я в мовi сполучаю.
I частка мовить: слово я службове,
але людинi чесно я служу.
I, будьте певнi, в iнтересах мови
i так i нi де треба я скажу.
А вигук може пролунать, як дзвiн,
у мовi, мабуть, найщирiший вiн!
"Ура! - гукнеш ти друзям неодмiнно. -
Сьогоднi з мови я дiстав "вiдмiнно"!"
Частини мови! Назви наче й звичнi,
полюбиш їх - красивi, поетичнi!
"Вiдмiнно" заслужив ти. Знав - чудово.
Це за любов найвища з нагород.
Хто ж так назвав оцi частини мови?
Назвали вченi.
Й пiдхопив народ!
Чому частини мови названі тут «золотими злитками»?
2. Учитель: а тепер розгляньте таблицю «Частини мови».
Бесіда за таблицею:
- скільки частин мови є у нашій мові?
- на які групи вони поділяються?
- які частини мови належать до самостійних?
- а які до службових?
3. Самостійна робота учнів із правилами.
Учитель: що нового про частини мови дізнались ви з прочитаного?
( а) спільні ознаки частин мови:
- загальне значення;
- морфологічні ознаки (граматичне значення);
- синтаксична роль у реченні.
б) самостійні частини мови мають лексичне і граматичне значення, є членами речення;
в) службові частини мови не відповідають на питання, не є членами речення, не мають лексичного значення).
4. Виконання вправи 115 (с.69, 1 речення 2 абзацу і 1речення
3 абзацу) усно.
Відшукати у тексті самостійні і службові частини мови, назвати їх (по можливості), поставити питання.
Записати речення, зробити синтаксичний розбір.
Народна пісня звучала вільно, гордо.
З’ясувати лексичне і граматичне значення слова «пісня».
VI. Виконання вправ на закріплення вивченого.
1. Які частини мови вживаємо ми найчастіше? З чим це пов’язано?
(Якщо учням важко відповісти на поставлене питання, доцільно звернути увагу на правило про найуживаніші слова у мові).
Відгадати загадку:
Він є у кожного
У всіх він є, ось подивись –
Старе, мале чи юне.
Та кепсько, коли хтось кудись
Його без діла суне.
Що це таке? (Ніс).
- Якою частиною мови може бути слово «ніс»?
- Як називаються слова, що однаково звучать, але мають різне лексичне значення?
Завдання: скласти 2 речення із словом «ніс» - іменником і дієсловом. Назвати в них частини мови.
2. Послухайте ще одну загадку:
Класна загадка
Іще одна загадочка для вас:
Прикметник означа найвищий клас,
Споріднений з іменником співзвучним.
Лиш й на к в кінці змініть і враз
Ви познайомитесь з маленьким учнем,
Який не ходить ще і в другий клас…
Який прикметник і який іменник?
(Першокласний і першокласник).
3. Вибірковий диктант.
Завдання:
І група – випис. іменники;
ІІ група – випис. прикметники;
ІІІ група – випис. службові частини мови.
Чарівний розмай
Не бачили, щоб жовкнув він,
зелений і взимі,
улітку рясно стелиться
низенько до землі;
цупкі зелені хрещики
на кінчику стебла
і синій цвіт, і цілий світ,
і океан тепла.
Хто він? (Барвінок)
І гр. – землі, хрещики, кінчику, стебла, цвіт, світ,
океан, тепла;
ІІ гр. – зелений, цупкі, зелені, синій, цілий;
ІІІ гр. – не, щоб, і, до, на, і.
Усно: назвати наявні в тексті дієслова, поставити до них
питання
(бачили, жовкнув, стелиться).
4. Прочитати написану на дошці
загадку. Розставити потрібні розділові знаки, назвати службові частини мови.
Займенники-псувачі
Якщо до
жарту ви готові,
назвіть, кмітливі дітлахи,
ті два займенники у мові,
що можуть зіпсувать шляхи. (Я –
ми).
Або:
Мудрий порадник
Завждú можу стати в пригоді,
моїх вам порад не злічить,
і кажуть
про мене в народі:
«Мовчить, а сто дурнів навчить». (Книга).
5. Робота в групах. Відгадати
загадку, визначити частини мови.
І гр. І стала… цифрою
Летіла
птиця на морозі,
над
хатами зимовим днем;
згубила
літеру в дорозі
і стала… цифрою з
нулем. (Сорока, сорок).
ІІ гр. Злита з
хвостиком ця крапка,
невелика,
власне, лапка.
Робить
паузу, всім знайома.
Як вона
зоветься? (Кома).
ІІІ гр. В землю закидалося,
під сонцем гойдалося,
в печі гартувалося,
запашним виймалося,
нам з вами дісталося. (Хліб).
Додаткове завдання:
Назва ріки
До країни знань ішов мандрíвник
і зустрів цікаві складники:
поєднались префікс і числівник
і зробились назвою ріки.
(Прип’ять).
VІІ. Закріплення вивченого.
1. Скласти речення з поданих слів (робота з деформованим
текстом). Визначити частини мови.
Б’ють,
слово, з, пісня, й, джерела, рідного. (Слово й пісня з рідного б’ють джерела).
2. Побудуйте складне речення.
Обрій, за,
стежина, кликала, шлях, у, переросла, вона.
(За обрій кликала стежина, вона у шлях переросла).
Додатково: назвати синоніми до слова «шлях».
VІІІ. Домашнє завдання:
вивчити правило і
таблицю, вправа 119(визначити самостійні частини мови у тексті).
За вибором
– скласти невелику казку про іменник.
Немає коментарів:
Дописати коментар