вівторок, 12 січня 2016 р.

Кубик Блума як прийом педагогічної техніки

Кубик Блума як прийом педагогічної техніки




kub
Про чудового американського педагога і психолога Бенджаміна Блума зазвичай говорять, як про автора відомої «Таксономії навчальних цілей». Ця чудова система для алгоритмізації роботи педагога була викладена в його книгах "Стабільність і Зміна людських характеристик" (Stability and Change in Human Characteristics) і "Класифікація освітніх цілей" (Taxonomy of Educational Objectives).
Bloom_Benjamin
І мало хто відзначає, що Б. Блум є водночас автором кількох оригінальних прийомів педагогічної техніки. Один з них «Кубик Блума».
На гранях кубика написані початку питань:
  • «Чому»,
  • «Поясни»,
  • «Назви»,
  • «Запропонуй»,
  • «Придумай»,
  • «Поділись»
Учитель (або учень) кидає кубик. Необхідно сформулювати питання до навчального матеріалу з тієї грані, на яку випаде кубик.
Легко помітити, що питання багато в чому відповідають основним ідеям книг американського педагога і психолога. Б. Блум вважав, що одним з основних завдань школи є навчання вирішенню проблем, з якими доведеться зіткнутися в житті і вмінню застосовувати отримані знання на практиці до широкого кола проблем.
Одним з головних принципів таксономії є те, що вона повинна бути ефективним інструментом у руках вчителя-практика, як при навчанні школярів рішенню проблем, так і при оцінці результатів навчання.
Ці ідеї реалізовані в кубику Блума. Приміром, питання, що починається зі слова "Назви..." може відповідати рівню репродукції, тобто простого відтворення знань.
Питання, що починаються зі слів "Чому ...", відповідають так званим процесуальним знанням. Учень в даному випадку повинен знайти причинно-наслідкові зв'язки, описати процеси, що відбуваються з певним предметом або явищем.
voprosblum
Відповідаючи на запитання "Поясни ...", учень використовує поняття і принципи в нових ситуаціях, застосовує закони, теорії в конкретних практичних ситуаціях, демонструє правильне застосування методу або процедури.
І звичайно ж, завдання “Запропонуй…” , “Придумай…” ,“Поділись…” скеровані на активізацію розумової діяльності учня. Він виділяє приховані (неявні) припущення, проводить відмінності між фактами і наслідками, аналізує, оцінює значимість даних, використовує знання з різних областей, звертає увагу на відповідність виведення наявними даними.
Цілком очевидно, що банальне зубріння не допоможе учневі результативно засвоїти навчальний матеріал.
Можливі два режими використання даного прийому.
  • Учитель задає відповідні питання.
  • Учні формулюють питання.
Причому можна помітити, що не тільки набагато легше відповісти на питання репродуктивного характеру, але і сформулювати їх.
Складніше сформулювати питання, спрямовані на пошук причинно-наслідкових зв'язків.
Ще складніше сформулювати питання-завдання, що починаються зі слів "Запропонуй ...", "Придумай ...", "Поділися ...".
І, звичайно, вчитель повинен по-різному оцінювати працю учнів по складанню питань-завдань.

Немає коментарів:

Дописати коментар