Про чудового американського педагога і психологаБенджаміна Блумазазвичай говорять, як про автора відомої «Таксономії навчальних цілей».Ця чудова система для алгоритмізації роботи педагога була викладена в його книгах "Стабільність і Зміна людських характеристик" (Stability and Change in Human Characteristics) і "Класифікація освітніх цілей" (Taxonomy of Educational Objectives).
І мало хто відзначає, що Б. Блум є водночас автором кількох оригінальних прийомів педагогічної техніки.Один з них «Кубик Блума».
На гранях кубика написані початку питань:
«Чому»,
«Поясни»,
«Назви»,
«Запропонуй»,
«Придумай»,
«Поділись»
Учитель (або учень) кидає кубик.Необхідно сформулювати питання до навчального матеріалу з тієї грані, на яку випаде кубик.
Легко помітити, що питання багато в чому відповідають основним ідеям книг американського педагога і психолога.Б. Блум вважав, що одним з основних завдань школи є навчання вирішенню проблем, з якими доведеться зіткнутися в житті і вмінню застосовувати отримані знання на практиці до широкого кола проблем.
Одним з головних принципів таксономії є те, що вона повинна бути ефективним інструментом у руках вчителя-практика, як при навчанні школярів рішенню проблем, так і при оцінці результатів навчання.
Ці ідеї реалізовані в кубику Блума.Приміром, питання, що починається зі слова "Назви..." може відповідати рівню репродукції, тобтопростого відтворення знань.
Питання, що починаються зі слів "Чому ...", відповідають так званим процесуальним знанням.Учень в даному випадку повинен знайти причинно-наслідкові зв'язки, описати процеси, що відбуваються з певним предметом або явищем.
Відповідаючи на запитання "Поясни ...", учень використовує поняття і принципи в нових ситуаціях, застосовує закони, теорії в конкретних практичних ситуаціях, демонструє правильне застосування методу або процедури.
І звичайно ж, завдання “Запропонуй…” , “Придумай…” ,“Поділись…” скеровані на активізацію розумової діяльності учня.Він виділяє приховані (неявні) припущення, проводить відмінності між фактами і наслідками, аналізує, оцінює значимість даних, використовує знання з різних областей, звертає увагу на відповідність виведення наявними даними.
Цілком очевидно, що банальне зубріння не допоможе учневі результативно засвоїти навчальний матеріал.
Можливі два режими використання даного прийому.
Учитель задає відповідні питання.
Учні формулюють питання.
Причому можна помітити, що не тільки набагато легше відповісти на питання репродуктивного характеру, але і сформулювати їх.
Складніше сформулювати питання, спрямовані на пошук причинно-наслідкових зв'язків.
Ще складніше сформулювати питання-завдання, що починаються зі слів "Запропонуй ...", "Придумай ...", "Поділися ...".
І, звичайно, вчитель повинен по-різному оцінювати працю учнів по складанню питань-завдань.
Немає коментарів:
Дописати коментар