Святково прибраний зал. У центрі – виставка
вишиванок: сорочок, рушників, серветок, а також виготовлений учнями альбом
«Пам’ять родоводу».
Лине тиха задушевна мелодія пісні «Тихо над річкою»…
На сцену виходять ведучі – дівчинка і хлопчик.
Хлопчик: Задивляюсь у твої зіниці
Голубі й тривожні, ніби рань.
Крешуть з них червоні блискавиці
Революцій, бунтів і повстань.
Голубі й тривожні, ніби рань.
Крешуть з них червоні блискавиці
Революцій, бунтів і повстань.
Дівчинка: Україно! Ти
для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік...
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік...
Лине мелодія пісні «Тихо
над річкою»… Діти співають.
На сцену виходить учениця.
Учениця: Як тільки Господь наш, Сотворитель, поселив
на землі людей, вони відразу почали просити в Бога для себе зручні та вигідні
місця прожитку. Не квапились тільки українці. Безпечно мандрували по землі.
Оглядали красоти світу і нікому не заважали. Якось огледілись і побачили, що
повсюдно снують люди, обживають займані місцини. Тоді пішли й вони до Господа…
(на сцену виходять козаки).
Сотворитель: А чого вам треба, хлопці?
1 козак: Та землі-материзни хочемо, Боже.
Сотворитель: Буде вам матірня земля. Ідіть та й
осідайте он на тому (показує рукою) клаптику між морями.
ІІ козак: Та там уже іспанці, Боже!
Сотворитель: Ага, то біля них селіться.
ІІІ козак: Не годен, Господи, там французи, а далі
німці, ще якихось повно людей…
Сотворитель: Гаразд. Віддам я вам он той куточок
понад Дніпром (показує рукою), що залишив собі на земний рай. Але то
незвичайний куточок – раїна. Земля там пахне медом, вода – як молоко, а з неба
в душу людей ллється пісня. На той куточок будуть зазіхати нечестивці, тому
його треба постійно боронити. Як будете такими відважними лицарями, як мені
видається, то на тій землі станете і воями, і оріями, господарями, а як ні – то
рабами нечестивців.
ІV козак: Згода. Добре, Господи! Буде, як кажеш.
Благослови в дорогу.
Учениця: Поблагословив їх Сотворитель і провів до
райських воріт. З того часу орють орії
землю, а зброєю захищають її від усякої нечисті. І назвали свій райський
куточок – Україна (виходять).
На сцені з’являються учень і учениця в національних
українських костюмах.
Учениця: На
світі білому єдине,
як і дніпрова течія,
домашнє вогнище родинне,
оселя наша і сім'я.
домашнє вогнище родинне,
оселя наша і сім'я.
Учень: Ми
відтоді початки лічим,
як муж з камінням і паліччям
за звіром кидався вдогонь,
а жінка берегла вогонь,
вогонь, що предки розкладали,
здобутий ними від тертя;
пожитки різні, причандали,
що перейшли з первобуття.
як муж з камінням і паліччям
за звіром кидався вдогонь,
а жінка берегла вогонь,
вогонь, що предки розкладали,
здобутий ними від тертя;
пожитки різні, причандали,
що перейшли з первобуття.
Учениця: Й
слова житейські необхідні,
що проростали, як зерня,
вогнем освячені і рідні:
горнутись, горниця, горня.
Учень: Хоч їх походження і різне —
немає в цьому дивини.
Та дух вітчизни, материзни
несуть і досі нам вони.
Учениця: В щасливі і в тяжкі години —
куди б нам не стелився шлях
не гасне вогнище родинне,
в людських запалене серцях.
що проростали, як зерня,
вогнем освячені і рідні:
горнутись, горниця, горня.
Учень: Хоч їх походження і різне —
немає в цьому дивини.
Та дух вітчизни, материзни
несуть і досі нам вони.
Учениця: В щасливі і в тяжкі години —
куди б нам не стелився шлях
не гасне вогнище родинне,
в людських запалене серцях.
На сцену виходять учні.
Звучить пісня «Зеленеє жито».
І дівчина: Берегиня –
це наша оселя. Усе, що в ній є, що ми нажили, що приберегли од своїх батьків та
дідусів, чим збагатилися – хатнім пожитком, піснею, злагодою чи суперечкою,
добрим словом, спогадом у цій хаті – все це… і є Берегиня.
ІІ дівчина: Берегиня,
обереги, наші давні добрі символи. Їхнє коріння сягає глибини століть. Маючи
такі прекрасні символи, народ зумів уберегти від забуття нашу пісню й думу,
нашу історію і родовідну пам’ять, наш волелюбний дух…
Виконується «Пісня про
Україну».
ІІІ дівчина: Мамина
пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, добре слово сусіди,
традиційний звичай взаємодопомоги – толока, незамулена криниця, з якої пив воду
філософ чи мандрівник, прибережені в осідлі жорна, що годували в тяжке лихоліття
народних месників та сирітських дітей, портрет на стіні найдорожчої людини – це
все наша родовідна пам’ять, наші символи, наша історія…
ІV дівчина: У чарівний
світ рідної мови, народних звичаїв, що прийшли до нас із вікопомних глибин,
поринаємо ми, переступивши поріг рідної школи.
Ведуча: Зверніть увагу
на виставлені вишиванки. Це роботи невтомних рук наших матусь. Які вони
барвисті і красиві! З давніх-давен в Україні існував звичай дарувати вишиту
сорочку чи рушник дітям, коли проводжали їх матері у нелегку життєву дорогу…
Виконується «Пісня про
рушник» Платона Майбороди на слова Андрія Малишка.
Ведучий: Ми багато
доклали зусиль, щоб описати дерево нашого роду, щоб довідатися, звідки наше
коріння, хто ми є. Просимо переглянути наш альбом (присутнім пропонується
альбом «Пам’ять родоводу»).
Учениця: Ще великий і
безсмертний Кобзар закликав молодь шанувати і вивчати рідну мову, історію і
звичаї свого краю, а не чекати, поки
Будем і по-своєму глаголить,
Як німець покаже,
Та до того й історію
Нашу нам розкаже…
Учень: Ні, ми повинні вивчати рідну мову, прилучатися до духовної спадщини
наших предків. І примножувати цю невичерпну скарбницю культури.
Ведуча: Я знаю: мова мамина – свята,
В ній вічний, незнищенний дух
свободи,
ЇЇ плекали душі і вуста
Мільярдів. Це – жива вода
народу.
ЇЇ зневажить – зрадити народ,
Котрий до сонця зводився крізь муки,
Це – забруднити плеса чистих вод,
Це – потоптати материнські руки,
Які нас від напастей берегли,
Останню дрібку хліба
віддавали,
Щоб ми нівроку дужими були
Й матусиних пісень не
забували.
Ведучий: зневажить мову мамину – біда,
Котра пустими зробить наші душі,
І ми нащадкам зможем передать
Лиш те, що корені калини
сушить.
Зневажить мову – зрадити себе
(а зрадників хто може поважати),
І стане чорним небо голубе,
Вмиратиме у муках рідна мати.
Дівчина: Тільки той може осягти своїм розумом і
серцем красу, велич і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки і пахощі
рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як колискою, як добрим
ім.’ям своєї родини.
Хлопець:
Ой яка
чудова українська мова
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс-лісок-лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс, є іще байрак.
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс-лісок-лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс, є іще байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія,
Можна “звідкіля” і “звідки”, можна і “звідкіль”.
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Можна “звідкіля” і “звідки”, можна і “звідкіль”.
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Дівчина: Солов’ї
на калині,
на ялині зозуля.
Через гори й долини
лине пісня з Посулля.
на ялині зозуля.
Через гори й долини
лине пісня з Посулля.
Мова в ній калинова,
древа сонячна гілка,
серця тиха розмова,
калинова сопілка.
древа сонячна гілка,
серця тиха розмова,
калинова сопілка.
У виконанні одного з учасників на сопілці звучить
лірична задушевна мелодія «На Івана, на Купала».
Ведуча: Колискова пісня. Скільки їх створив народний
геній!.. Лагідний материн наспів засівав дитячу душу любов’ю до людей, до
природи, до всього живого. Під спів неньчиної пісні виростали поети і
композитори, хлібороби і захисники рідної землі, філософи та мудреці, просто
люди…
Звучить колискова у виконанні учнівського ансамблю.
Хлопець: Сьогодні добре знають люди,
Яка
погода завтра буде,
Бо теле- й радіопрогноз
Підкаже
– спека чи мороз.
В старі ж часи – і це знаменно –
Діди й бабусі наперед
Прогнозували достеменно
Погоду з безлічі прикмет.
Дівчина: Як
місяць гострий — на негоду,
як рівний — на ясну блакить,
щербатий — то відомо зроду,
що незабаром задощить.
Якщо дізнатися належить,
така погода чи така —
старе й мале уважно стежить
за виглядом молодика:
якщо з рогами він крутими,
то знай — невдовзі дощ ітиме;
з положистими заяснів —
чекати слід погожих днів.
як рівний — на ясну блакить,
щербатий — то відомо зроду,
що незабаром задощить.
Якщо дізнатися належить,
така погода чи така —
старе й мале уважно стежить
за виглядом молодика:
якщо з рогами він крутими,
то знай — невдовзі дощ ітиме;
з положистими заяснів —
чекати слід погожих днів.
Хлопець: А мені дідусь
розповів. Що погоду віщують і рослини. Їх ще називають барометрами.
Візьмемо для прикладу звичайну папороть. Якщо в неї скручене
донизу листя – сподівайся на сонячний день, а випростане – не забудь прихопити
зі собою дощовика.
ІІ дівчина: А я знаю, що
неабиякими віщунами погоди є і бджоли. Якщо вони літають біля вуликів і не
поспішають у поле, надмірно гудуть і кусаються – бути негоді.
Якщо бджоли рано залишають роботу, допізна на вічкові вулика
«відпускають бороду» з монотонним шумом – наступний день буде сонячний і
жаркий.
ІІІ дівчина (звертаючись
до всіх учасників):
А тепер подивимось, чи
знаєте ви прикмети:
-
Коли кульбаба згортає суцвіття?
Всі: Перед дощем!
-
Якщо півень хвоста волочить?..
І хлопець: Буде снігопад!
-
Коли лелеки рано збираються до вирію?
ІІ хлопець: До ранньої і
холодної осені!
-
Якщо ластівки низько літають?
Всі: Буде дощ!
-
Коли граки сіли у гнізда…
ІІІ хлопець: Їдь у поле
косити!
-
Молодці!!!
Один з хлопців
(звертаючись до учасників):
Ой, чого ж це ми сидимо?
А давайте-но пограємось у Панаса!
ІІ хлопець: Я, я буду
Панасом!
Усі встають. Зав’язують
очі «Панасові». Тричі обкручують його примовляючи:
«Панас, Панас, кидай
мухи, лови нас» і розбігаються в різні сторони. «Панас» ловить їх…
Звучить швидка весела мелодія, всі учасники сідають на свої
місця.
Дівчина: А тепер
послухайте цікаву бувальщину…
Спритний парубійко в поле
йшов косити (виходить хлопець з косою за плечима і з торбиною), біг за ним
собака. Раптом чоловік (з протилежної сторони виходить другий хлопець) їде з
поля возом…
Дядько: Парубче, куди ти?
Парубок: Йду косити жито:
день годує рік.
Дівчина: Тут же виявляє вдачу парубочу…
Парубок: Прийми воза,
дядьку, а то перескочу.
Дядько: А що у тебе,
парубче, в торбині?
Парубок: Пироги.
Дядько: А чом їх так
багато там?
Дівчина: Жартувати й далі
до смаку хлопчині.
Парубок: Як не з’їм –
собаці решту я віддам.
(Виходять)
Дівчина: Добре
наробившись, в пору вечорову,
йде хлопчина з поля, косу – на плече.
Раптом зустрічає
чоловіка знову,
що сидить край двору й мотуза суче.
Дядько: Звідки йдеш?
Дівчина: Гукає дядько
парубчині.
Той скривився, наче з кислого щавлю.
Парубок: З косовиці…
Дівчина: Каже (жарти інші
нині)…
Парубок: Прийми дядьку, мотуз:
Не переступлю.
Дядько: Що, вдалося,
може, хоч півниви втнути?
Парубок: Цілу ниву,
дядьку!
Дядько: Та не може бути!
А де пироги ті?
Парубок: Геть усі поїв!
Дядько: А собака де твій?
Парубок: І собаку з’їв… (виходять).
Парубок: І собаку з’їв… (виходять).
Дівчина: Отже справа,
друзі, у сумлінні й силі.
Ось чому нам кажуть про майстрів-трудяг:
Він, мовляв, «собаку з’їв у цьому ділі»,
Тобто, має досвід, знає, що і як!
Учениця (звертаючись до
учасників):
Про яку, вгадайте,
йдеться людську вдачу?
Зроду не збіднієш з нею, ти!
Бо за тую вдачу матимеш віддачу,
Що роздав ти людям – вернеться тобі!
Зроду не збіднієш з нею, ти!
Бо за тую вдачу матимеш віддачу,
Що роздав ти людям – вернеться тобі!
Всі: Щедрість!
Ведуча: Дійсно, щедрість
і працьовитість, дотепне слово і неабиякий талант – визначальні риси нашого
народу. Українці вміють співати, вміють працювати і веселитися. А хто ще такі
смачні вареники зварить, як не рідна матуся. Чи пампушки зробить, як мила
бабуся?
Тож пригощайтесь, любі гості! (усі пригощаються…)
На сцену виходять ведучі.
І ведучий: Ти даєш мені
сонце погоже,
І повітря даєш, і снагу…
Не вславляти тебе я не можу
Отаку, як життя, дорогу.
І ведуча: Та коли б я була не
людина,
А зелена береза була,
Я шуміла б про тебе в долині,
Твоя слава ще більше б росла
А зелена береза була,
Я шуміла б про тебе в долині,
Твоя слава ще більше б росла
ІІ ведучий: І коли б
солов’єм я співучим
У твоїх народився лісах,
То про тебе, велику й могучу,
Я навчив би співать небеса.
ІІ ведуча: І коли б
кожним сонячним літом
Виростала травинкою я,
То на луці палаючим цвітом
Написала б Вітчизни ім.’я.
ІІІ ведуча: Я – людина.
Життя собі в груди
Із людей твоїх вільних взяла.
І куди не піду я – повсюди
У мені твоя частка тепла.
ІV ведуча: Ти даєш мені
сонце погоже,
І повітря даєш, і снагу.
Не любити тебе я не можу
Отаку, як життя, дорогу!
Звучить пісня ( «За
Україну» чи інша пісня про рідний край).
Немає коментарів:
Дописати коментар